۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

پارك علـــم / Sciencific park

ایجاد پاركهای علمی ایده جدیدی است كه سطوح مختلف دولتی، دانشگاهی، علمی و بخش خصوصی را گرد هم مي‌آورد تا به پیشبرد تكنولوژی جدید، در مكانی مناسب و فعال یاری رساند.
هنوز تعریف جامعی از پاركهای علمی ارائه نشده است و علت آن نیز تنوع این پاركهاست كه با مشخصات متفاوت ساخته شده‌اند و اسامی گوناگونی دارند. از آن جمله پاركهای پژوهشی، پاركهای علمی، مراكز تكنولوژی، پارك تكنولوژی، مراكز ابداع و شهرهای علمی و… .از مشخصات عمده این پاركها، فعالیتهای پژوهش و توسعه درون آنهاست. یعنی تكیه اصلی بر روی پژهش‌هایی است كه در جهت توسعه سازمان داده شده‌اند. در این پاركها تولید جایی ندارد و صنایع در آن تأسیس نمي‌شوند. به علاوه، پژوهش در این پاركها در جهت رفع نیازهای صنایع مشخص انجام مي‌شود، یعنی پژوهش در یك پارك علمی به منظور دستیابی به فرمول‌های خاص شیمی، فیزیك یا ریاضی نمي‌باشد، بلكه پژوهش در این پاركها به منظور حل تنگنای علمی- صنعتی انجام مي‌گیرد. این عمل را معمولاً پژوهش به راهبری صنعت گویند. یعنی جهت پژوهش را، نیازهای صنعتی مشخصی تعیین مي‌كند و نتیجة این پژوهش مستقیماً به خورد آن صنعت خاص داده مي‌شود. به طور خلاصه، واحدهای درون این پاركها تولید انبوه ندارند، بلكه حداكثر به تهیه چیزی مشغولند، كه در صنعت به آن نمونه گفته مي‌شود.
یكی دیگر از ویژگیهای این پاركها آن است كه معمولاً محل تمركز مجموعه‌ای از فعالیتهای به هم پیوسته اند. یعنی فعالیتهای درون پارك باهم رابطه تنگاتنگ دارند و در صورت لزوم مي‌توانند به یكدیگر خوارك علمی و پژوهشی دهند. از دیگر ویژگیهای پاركهای علمی چیزی است كه در زبان انگلیسی به آن ‘Spin Off' مي‌گویند، كه شاید آن را بتوان زایش صنعت از صنعت ترجمه كرد. به هر حال این پدیده یكی از مفیدترین جنبه‌های پاركهای علمی است و به ایجاد صنایع جدید منتهی مي‌شود و رقابت را بالا برده و در كیفیت تأثیر مي‌گذارد. ویژگی دیگر محیط آنهاست، كه پارك مانند است، محوطة بسیار جذابی که فقط ساختمانهای تحقیقاتی و پژوهشی در آن جای دارد، و این ساختمانها معمولاً از چهار طبقه تجاوز نكرده و بسیار زیبا ساخته مي‌شوند. اندازه جمعیت پاركهای علمی بین 100 نفر تا 32000 نفر كارمند متغیر است و اندازه فیزیكی این پاركها، خیلی متفاوت و چیزی بین 5/1 هكتار تا حدود 3200 هكتار است.
معمولاً این پاركها با تراكم كم ساخته مي‌شوند، یعنی بین ساختمان‌ها، فضاهای زیادی وجود دارد و این فضاها سبز و گلكاری شده‌اند، با حوضچه‌ها و تزئینات دیگر. از مشخصات عمدة دیگر این پاركها این است كه حتماً در ارتباط و همكاری مستقیم با یك یا چند دانشگاه و با سرمایه‌گذاری آنها ساخته مي‌شوند، البته به جای دانشگاه یك مركز تحقیقاتی بسیار مهم نیز مي‌تواند این نقش را ایفا كند. مثلاً درة سیلیكون در ارتباط با دانشگاه استنفورد، جادة 128 بوستون در ارتباط با دانشگاه MIT و هاروارد و همچنین پارك پژوهشی مثلثی در كارولینای شمالی، دانشگاه دوك و دانشگاه كارولینای شمالی در چیل‌ هیل تأسیس گردیده است. بنابراین رابطة مستقیم با یك دانشگاه برای این گونه پاركها بسیار مهم است. علاوه بر دانشگاهها كه معمولاً در سرمایه‌گذاری پاركهای علمی سهیم‌اند، معمولاً دولتهای محلی و بخش خصوصی نیز جزو صاحبان اصلی بشمار مي‌روند.

پارك علمی معمولاً توسط دانشگاهها در یك فضای مناسب در مجاورت دانشگاه ایجاد مي‌شوند و همكاری متقابلی بین صاحبان صنایع مستقر در آن پاركها و دانشگاه به وجود مي‌آید. بعضی از واحدهای تولیدی و شركتهای بزرگ منطقه، دفاتر تحقیقاتی در این پاركها ایجاد مي‌كنند. این پاركها ضمن استفاده كردن از بخش قابل ملاحظه‌ای از نیروهای انسانی، تحقیقاتی دانشگاهها، از نتایج تحقیقاتی دانشگاهها نیز بیشترین استفاده كاربردی را به عمل مي‌آورند. عمده پاركهای موجود در آمریكا و نیز بیشترین پاركهای انگلستان از نوع پارك علمی مي‌باشند.
مدیریت این پاركها اغلب توسط دانشگاه معین مي‌گردد و هر چند تشكیلات مستقلی دارند كه مدیریت و مالكیت آنها عمدتاً با دانشگاه است، اما زمین و سرمایه‌گذاری آنها نیز عمدتاً از محل منابع عمومی و شهری و یا مراجع استفاده كننده از دستاوردهای كاربردی آنها تأمین و در كنار دانشگاه ایجاد مي‌گردند.
شركتها و دفاتر تحقیق و توسعه مستقر در پارك از ظرفیتهای خالی دانشگاه در بعد نیروی علمی و خدمات پژوهشی در جهت رفع نیازهای خود و واحدهای تولیدی مربوطه بهره مي‌برند. دسترسی به امكانات دانشگاه، همچون استاد و دانشجو، برنامه‌های علمی، ارتباطات و جاذبه‌های علمی بین‌المللی، كتابخانه، سیستم كامپیوتری، آزمایشگاه‌ها، كارگاه‌ها و بهره‌برداری از فضای تحقیقاتی حاكم بر پارك، مهمترین انگیزه جلب واحدهای تحقیقاتی مستقل و وابسته به صنایع را به این پاركها تشكیل مي‌دهد. گونه‌ای از این پاركها كه با ساختار دانشگاههای فنی- مهندسی سازگاری بیشتری دارند، پاركهای علمی، تكنولوژیكی مي‌باشند. پاركهای علمی- تكنولوژیكی ضمن ترویج و افزایش پیوند بین دانشگاه و صنعت، فرصتهای مناسبی برای پروژه‌های تحقیقاتی جمعی و مشترك فراهم مي‌آورند. پروژه‌های تحقیقاتی پایه كه دارای پتانسیل تجاری هستند نیز در زمره این پروژه‌ها جای مي‌گیرند. پاركهای علمی- تكنولوژیكی اطلاعات بیشتر و دقیقتر و فرصتهای مناسبی جهت همكاری و نیز فرصت استخدام در بین سازمانهایی كه در پارك واقع گردیده‌اند و همچنین مشاغل غیردولتی (كارآفرین) فراهم آورده‌اند.

منابع:1. انوری آریا، مینا، پروژه كارشناسی ارشد، پارك تحقیقات و پژوهشهای علمی، تکنولوژی و فن آوری ساختمان، استاد راهنما، مهندس نادر قراخان، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، سال 1382
2. انیسی علیرضا، پایان‌نامه كارشناسی ارشد، «طرح جامعه مركز تحقیقات ساختمان»، استاد راهنما آقای مهندس حجت، دانشگاه تهران سال 1372
3. بای بوردی، مجید، «علم چیست و تكنولوژی كدام است»، دانشمند، شماره 39، دی 1368
4. زمانی فراهانی، رامونا، پروژه كارشناسی ارشد، پارك تكنولوژی، استاد راهنما، دكتر هما بهبهانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سال 1376
5. ساپ چوی، هیونگ، «توسعه تكنولوژی در كشورهای در حال رشد»، تهران، وزارت صنایع، 1370
6. محجوبی، داریوش، «علم و تكنولوژی در 1990»، دانشمند، شماره 42، دی 1369
7. مركز تحقیقات علمی كشور، «مجموعه قوانین و مقررات مربوط به امور پژوهشی»

۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

معماری شادمانی / نویسنده : آلن دوباتن

« آلن دوباتن » نویسنده ی سه اثر داستانی و پنج اثر غیرداستانی از جمله : « پروست چگونه می تواند زندگی شما را تغییر دهد » « تسلّی فلسفه » و « هنر سیر و سیاحت » است . او از بنیانگذاران مکتب زندگی می باشد : www.theschooloflife.com . او در لندن زندگی می کند .

سایر آثار آلن دوباتن عبارتند از :

1. پیرامون عشق / 2. جنبش رمانتیک / 3. ببوس و بگو /4. هراس از منزلت اجتماعی

تحسین معماری شادمانی / رابرت کمپل ، بوستون گلوب

« بهترین پیش در آمد در مورد معماری که تا به حال خوانده ام ... دو باتن با سبک گیرایی می نویسد . مطالعه ی این کتاب را به همه توصیه می کنم . این کتاب به تمام نکات مهم اشاره می کند . »





« معماری شادمانی » ، دریچه ای خیره کننده به سوی فلسفه و روانشناسی معماری و پیوند فراموش نشدنی بین هوییت ما و ساختمان ها است . یکی از مهم ترین دلایل شادمانی و اندوه ما که معمولن توجهی به آن نمی شود ماهیت محیط اطرافمان است . ماهیت دیوارها ، صندلی ها ، ساختمان ها و خیابان هایی که ما را محاصره می کنند . با این وجود اهمیت به معماری ، ناشی از سبکسری و حتا گاهی اوقات عنان گسیختگی تصور می شود .

آلن دو باتن این کتاب را با طرح این ایده شروع می کند که مکانی که در آن هستیم هویت ما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و این طور استدلال می کند که وظیفه ی معماری این است که یادآور امکانات بالقوه باشد .

قسمت هایی از بخش خانه های ایده آل :

اگر ساختمان ها و وسایلی که به نظر ما زیبا هستند جنبه هایی از شادمانی را در ذهنمان تجسم می کنند پس باید از خودمان بپرسیم چرا چنین تجدید خاطره ای ضروری است . دلیل اینکه می خواهیم ویژگی هایی مانند متانت و صراحت نقش مهمی در زندگی ما بازی کنند مشخص است اما چیزی که از وضوح کمتری برخوردار است این است که چرا نیاز داریم اجسامی که در اطراف ما هستند در مورد این ویژگی ها با ما صحبت کنند . چرا برای ما اهمیت دارد که محیط اطراف چه چیزی به ما می گوید ؟ چرا معماران باید خودشان را به زحمت بیاندازند و چیزهایی طراحی کنند که ایده ها و احساسات خاصی انتقال می دهند و چرا ما باید تحت تاثیر منفی مکان هایی قرار بگیریم که انعکاس دهنده ی تلمیحات نادرست هستند ؟ چرا ما نسبت به چیزهایی که فضاهای اطراف می گویند تا این حد آسیب پذیر هستیم؟ ...

از خواندن این کتاب لذت ببرید .

۱۳۸۹ مرداد ۱۰, یکشنبه

ساخت پنجره هوشمند با قابلیت‌ تنظیم روشنایی

پنجره هوشمند، پنجره‌ای دوجداره است که علاوه بر مزایای پنجره‌های دوجداره معمول از قابلیت تنظیم روشنایی، تهویه‌ و تصفیه هوا برخوردار است. سیستم فتوولتاییک پنجره توسط صفحات نیمه شفافی که روی شیشه نصب می‌شود برق را برای سیستم‌های گوناگون مانند روشنایی، تهویه و تصفیه هوا تامین می‌کند و از آنجایی که این صفحات نیمه شفاف هستند مانعی برای دیدن محیط بیرونی ساختمان ایجاد نمی‌کند. این پنجره‌ها می‌توانند فضای داخلی ساختمان را به طور کامل تصفیه کرده تا دیگر نیازی به بازکردن پنجره نباشد و ازورود آلودگی هوا، خروج حرارت و دمای مطلوب ساختمان جلوگیری می کند.از طریق این سیستم، هوای داخل ساختمان جذب واز نانو فیلترهای تعبیه شده در آن عبور داده می‌شود. نهایتا پس از تصفیه به مجرای دیگری وارد و به داخل ساختمان باز گردد.

پس از این مرحله هوای تصفیه شده از طریق سیستم آیونایزر به فضای داخلی ساختمان باز گردانده می‌شود به گونه‌ای که به هوای تصفیه شده یون‌های منفی که در هوای تازه کوهستان‌ها و جنگل‌ها موجوداست اضافه می گردد که باعث می‌شود به مصرف کننده احساس شادابی بیشتری دست دهد. در این سیستم هوای داخلی ساختمان تهویه می‌شود به گونه‌ای که دمای مورد نظر (گرم یا سرد) در تمام فضای ساختمان پخش می‌شود که با استفاده از این قابلیت نیز می‌توان بیشتر در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.
سیستم‌های تهویه و تصفیه به صورت خودکار عمل می‌کند . سیستم تامین روشنایی ساختمان از دیگر قابلیت‌های این پنجره‌ بوده به گونه‌ای که با استفاده از لامپ‌های خاص و منحصر به فردی که کاملا با تکنولوژی بومی تولید شده است و با به کارگیری آن در این پنجره‌های دو جداره همان گونه که در روز نور از طریق پنجره به ساختمان وارد می‌شود به هنگام شب هم از طریق پنجره ساختمان را روشن می‌کند. این لامپ‌ها به گونه‌ای در پنجره‌های دوجداره تعبیه شده که بیشترین میزان نوردهی را با کمترین مصرف برق و رنگ دلخواه تنظیم می‌کند . تمام نمونه‌های موجود در دنیا به صورت تک کاره عمل می‌کند اما این پنجره ضمن برخورداری از تمامی قابلیت‌های موجود در دیگر نمونه‌ها از ویژگی‌ها و قابلیتهای منحصر به فردی نیز برخوردار است. پنجره هوشمند در حال حاضر در مرحله‌ تولید نیمه صنعتی و ارائه نمونه تولید شده در نمایشگاه‌های صنعت و ساختمان است.


به نقل از : مهندس سید علی جعفری، رییس هیات مدیره شرکت سازنده .

منبع : http://shasa.ir/ ( شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران شاسا )


درحاشیه :

استفاده از مطالب اين بلاگ با دادن لينك مستقیم مجاز مي باشد.