۱۳۸۹ مرداد ۱۰, یکشنبه

ساخت پنجره هوشمند با قابلیت‌ تنظیم روشنایی

پنجره هوشمند، پنجره‌ای دوجداره است که علاوه بر مزایای پنجره‌های دوجداره معمول از قابلیت تنظیم روشنایی، تهویه‌ و تصفیه هوا برخوردار است. سیستم فتوولتاییک پنجره توسط صفحات نیمه شفافی که روی شیشه نصب می‌شود برق را برای سیستم‌های گوناگون مانند روشنایی، تهویه و تصفیه هوا تامین می‌کند و از آنجایی که این صفحات نیمه شفاف هستند مانعی برای دیدن محیط بیرونی ساختمان ایجاد نمی‌کند. این پنجره‌ها می‌توانند فضای داخلی ساختمان را به طور کامل تصفیه کرده تا دیگر نیازی به بازکردن پنجره نباشد و ازورود آلودگی هوا، خروج حرارت و دمای مطلوب ساختمان جلوگیری می کند.از طریق این سیستم، هوای داخل ساختمان جذب واز نانو فیلترهای تعبیه شده در آن عبور داده می‌شود. نهایتا پس از تصفیه به مجرای دیگری وارد و به داخل ساختمان باز گردد.

پس از این مرحله هوای تصفیه شده از طریق سیستم آیونایزر به فضای داخلی ساختمان باز گردانده می‌شود به گونه‌ای که به هوای تصفیه شده یون‌های منفی که در هوای تازه کوهستان‌ها و جنگل‌ها موجوداست اضافه می گردد که باعث می‌شود به مصرف کننده احساس شادابی بیشتری دست دهد. در این سیستم هوای داخلی ساختمان تهویه می‌شود به گونه‌ای که دمای مورد نظر (گرم یا سرد) در تمام فضای ساختمان پخش می‌شود که با استفاده از این قابلیت نیز می‌توان بیشتر در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.
سیستم‌های تهویه و تصفیه به صورت خودکار عمل می‌کند . سیستم تامین روشنایی ساختمان از دیگر قابلیت‌های این پنجره‌ بوده به گونه‌ای که با استفاده از لامپ‌های خاص و منحصر به فردی که کاملا با تکنولوژی بومی تولید شده است و با به کارگیری آن در این پنجره‌های دو جداره همان گونه که در روز نور از طریق پنجره به ساختمان وارد می‌شود به هنگام شب هم از طریق پنجره ساختمان را روشن می‌کند. این لامپ‌ها به گونه‌ای در پنجره‌های دوجداره تعبیه شده که بیشترین میزان نوردهی را با کمترین مصرف برق و رنگ دلخواه تنظیم می‌کند . تمام نمونه‌های موجود در دنیا به صورت تک کاره عمل می‌کند اما این پنجره ضمن برخورداری از تمامی قابلیت‌های موجود در دیگر نمونه‌ها از ویژگی‌ها و قابلیتهای منحصر به فردی نیز برخوردار است. پنجره هوشمند در حال حاضر در مرحله‌ تولید نیمه صنعتی و ارائه نمونه تولید شده در نمایشگاه‌های صنعت و ساختمان است.


به نقل از : مهندس سید علی جعفری، رییس هیات مدیره شرکت سازنده .

منبع : http://shasa.ir/ ( شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران شاسا )


درحاشیه :

استفاده از مطالب اين بلاگ با دادن لينك مستقیم مجاز مي باشد.