۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

معماری شادمانی / نویسنده : آلن دوباتن

« آلن دوباتن » نویسنده ی سه اثر داستانی و پنج اثر غیرداستانی از جمله : « پروست چگونه می تواند زندگی شما را تغییر دهد » « تسلّی فلسفه » و « هنر سیر و سیاحت » است . او از بنیانگذاران مکتب زندگی می باشد : www.theschooloflife.com . او در لندن زندگی می کند .

سایر آثار آلن دوباتن عبارتند از :

1. پیرامون عشق / 2. جنبش رمانتیک / 3. ببوس و بگو /4. هراس از منزلت اجتماعی

تحسین معماری شادمانی / رابرت کمپل ، بوستون گلوب

« بهترین پیش در آمد در مورد معماری که تا به حال خوانده ام ... دو باتن با سبک گیرایی می نویسد . مطالعه ی این کتاب را به همه توصیه می کنم . این کتاب به تمام نکات مهم اشاره می کند . »





« معماری شادمانی » ، دریچه ای خیره کننده به سوی فلسفه و روانشناسی معماری و پیوند فراموش نشدنی بین هوییت ما و ساختمان ها است . یکی از مهم ترین دلایل شادمانی و اندوه ما که معمولن توجهی به آن نمی شود ماهیت محیط اطرافمان است . ماهیت دیوارها ، صندلی ها ، ساختمان ها و خیابان هایی که ما را محاصره می کنند . با این وجود اهمیت به معماری ، ناشی از سبکسری و حتا گاهی اوقات عنان گسیختگی تصور می شود .

آلن دو باتن این کتاب را با طرح این ایده شروع می کند که مکانی که در آن هستیم هویت ما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و این طور استدلال می کند که وظیفه ی معماری این است که یادآور امکانات بالقوه باشد .

قسمت هایی از بخش خانه های ایده آل :

اگر ساختمان ها و وسایلی که به نظر ما زیبا هستند جنبه هایی از شادمانی را در ذهنمان تجسم می کنند پس باید از خودمان بپرسیم چرا چنین تجدید خاطره ای ضروری است . دلیل اینکه می خواهیم ویژگی هایی مانند متانت و صراحت نقش مهمی در زندگی ما بازی کنند مشخص است اما چیزی که از وضوح کمتری برخوردار است این است که چرا نیاز داریم اجسامی که در اطراف ما هستند در مورد این ویژگی ها با ما صحبت کنند . چرا برای ما اهمیت دارد که محیط اطراف چه چیزی به ما می گوید ؟ چرا معماران باید خودشان را به زحمت بیاندازند و چیزهایی طراحی کنند که ایده ها و احساسات خاصی انتقال می دهند و چرا ما باید تحت تاثیر منفی مکان هایی قرار بگیریم که انعکاس دهنده ی تلمیحات نادرست هستند ؟ چرا ما نسبت به چیزهایی که فضاهای اطراف می گویند تا این حد آسیب پذیر هستیم؟ ...

از خواندن این کتاب لذت ببرید .

درحاشیه :

استفاده از مطالب اين بلاگ با دادن لينك مستقیم مجاز مي باشد.