۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

به مناسبت اختتامیه ی سیزدهمین ضیافت معماری

معماری در درجه ی اول یک هنر است . مرز هنر به گواه گوناگونی آن نامحدود است و فرصت کشف این مرزهای جدید است که جذابیت فوق العاده ای را رقم می زند . معمار نیز همانند یک شاعر که نگاه و سبکی متعلق به خود دارد می تواند صاحب سبک و روشی خاص باشد . امروزه معمارانی هستند که کارشان طراحی یک ساختمان خوب است و عده ای دیگر هستند که پروژه ی آن ها خود « معماری » ست و همواره سعی شان بر آن است که از طریق معماری تجربه های جدیدی را بدست بیاورند و زمینه های جدیدی را از زیبایی شناسی کشف کنند. معمار و آرشیتکت مولف هریک می توانند دیدگاه خودشان را که متفاوت با دیگری ست , در رابطه با فرهنگ و سنت داشته باشند . این تفاوت زیبا و البته مهم است . خلاقیت , نوع آوری , بدیع بودن و در عین حال تطبیق با روح ایرانی – جهانی داشتن از مفاهیم مبهم معماری معاصر ماست . خلاقیت وکشف مرزهای جدید و بازگشت به جایگاه رفیع « سرمشق بودن در دنیا » یعنی استفاده از « داشته های ناب ایرانی » و همگام بودن آن با معماری روز جهان . ما ثروتی عظیم و به نوعی منبعی تمام نشدنی داریم به نام « فرهنگ » که می توان از آن در بروز این مهم استفاده کرد و به زعمی آن را به معماری معاصر تعبیر نمود . معمار ما برای کشف این مرزهای جدید باید تعبیر خودش را از سنت , فرهنگ و کاربری ارائه دهد . . باشد که در آینده شاهد مغایرت معماری روز با هویت و پیشینه ی ملی و فرهنگی خود نباشیم .
فاطمه السادات خوشحال



ضمن تشکر از بزرگوارانی که هریک به نوعی در برگزاری این ضیافت سهمی داشتند و نیز عزیزانی که با فرستادن لینک های مرتبط با موضوع پیشنهادی سعی بر غنی تر بودن این مهم نمودند . با امید به اینکه برگزاری ضیافت های این چنینی ( اما هدف مند ) در پناه همدلی و همیاری معماران و دل سوزان عرصه ی علم و هنر همچنان ادامه داشته باشد از همه ی شما عزیزان دعوت می کنم به مطالعه ی :
  1. فرم در معماري معاصر-اصالت فرم ها.. http://maryart.blogfa.com/post-143.aspx ... وبلاگ « معماری ایران »
  2. با استناد به كتاب ساختمان سازي با مردم نوشته حسن فتحي شروع مي كنيم.در بخش دوم اين كتاب با عنوان هم نوايي انسان –جامعه و تكنولوژي در قسمت ويژگي هاي معماري اين مطلب رو خوندم... http://maryart.blogfa.com/post-145.aspx ... وبلاگ « معماری ایران »
  3. فرم معماری اگر چه به ظاهر از ذهن معمار است که بروز و ظهور می یابد اما ساده لوحانه است اگر دیگر عوامل بیرونی نظیر تغییرات سیاسی-اجتماعی, فرهنگی و ناپایداریهای اقتصادی و.. http://urbatecture.blogspot.com/2009/08/form-follows.html#links ... « وبلاگ ایرانشهر » , دکتر میرغلامی .
  4. ( مقاله ای جامع و خواندنی تحت عنوان فرم و مفهوم آن در معماری معاصر ... ) http://sites.google.com/site/khoshhalsite/... برگرفته از « خوشحال سایت » , به قلم دکتر مزین دهباشی ( خوشحال سایت متعلق به دکتر دهباشی نیست . )
  5. فرم و عملکرد یا مفهوم فرم ، دغدغه کهنه هر معماری است . باز کردن مطلب هم از توان من خارج است هم نیاز به کتابی کامل دارد. مدتهاست جمله معروف سالیوان مبنی بر فرم تابع عملکرد است کنار گذاشته شده ...http://memarchitect.persianblog.ir/post/82/... وبلاگ « معمار شیتکت » , مهندس مطلق .


درحاشیه :

استفاده از مطالب اين بلاگ با دادن لينك مستقیم مجاز مي باشد.