۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

بتن سبک هوادار

پیشینه
توليد بتن سبك در ايران تا سالهای اخیر به صورت سنتی با استفاده از دانه‌های سبكی چون رس شكفته، سنگ پا، پوكه معدنی و يا بتن‌های گازی توليد می گردید كه هرکدام معايبی از نظر جذب رطوبت، تخريب طبيعت و محدودیت عرصه كاربرد، دارا می ‌باشند. اما امروزه با تزريق هوا در داخل اختلاط ماسه و سيمان، امکان سبک نمودن وزن آن هرچه بيشتر فراهم و اختلاط‌های كم‌ وزن (300 تا 1700 كيلوگرم بر مترمكعب) تحت نام بتن سبك هوادار Foamed Concrete توليد می‌گردد.
بتن سبك هوادار (فوم‌بتن) از سال 1923 ميلادی در آمريكا و هلند و بعدها در آلمان مورد توجه قرار گرفته و توسعه وسيع آن از سال 1980 توسط شركت Voton با همكاری دانشگاه‌های آلمان و دپارتمان‌های مربوطه انجام یافته است. آقای كريستوفر الكساندر از جامعه آكسفورد‌پرس در كتاب “A Pattern Language” متذكر می شود: «ما مطمئن هستيم كه بتن سبك هوادار بتن آينده جهان خواهد بود.»
در حالیکه در کشورمان ايران، استفاده از محصولات سنتی (آجر فشاری، بتن معمولی، چوب و ...) ، بدون توجه به تخريب طبيعت زیبا (تبديل خاك رس ،به مثابه طلای قرمز، به مصالح ساختمانی) و بلايای طبيعی همچون زمين‌لرزه، آتش‌سوزی، اتلاف منابع انرژی پایان پذیر و ... صورت می گیرد، جامعه مهندسی جهان به اين مهم دست یافته است كه برای داشتن نگاهی دقيق به پايداری سازه‌ها - با عمر مفيد حداقل 500 سال- باید از مصالح مرغوب ديگری استفاده نموده و مسكنی كه دارای خصوصيات ضد آتش، ضد پوسيدگی و حشرات، عدم جذب رطوبت، جذب صوت، عايق حرارت، مقاوم در برابر يخ‌ زدگی و راحت و مدرن با عمر قرن‌ها تولید نماید. در این راستا اغراق نیست اگر ادعا شود که تفکر حاضر با شناسايی بتن سبك هوادار “Foamed Light Weight Concrete” به واقعيت پيوسته است.
بتن سبك هوادار
عمده بتن معمولی توليد شده در وزن kg/m32400 می‌باشد كه با داشتن وزن سنگين، اجرای سخت، عدم هماهنگی با سيستم‌های تأسيسات حرارتی و برودتی و از همه مهمتر با خاصيت جذب بسيار بالای آب، هميشه سرد و نمدار بوده و دارای معايب بسيار دیگری می‌باشد. مقاومت در مقابل يخ‌زدگی و عدم جذب رطوبت این نوع بتن، در صورت افزودن مقدار 7% هوا بدان، تقويت شده، اما هرگز نمی تواند به جای بتن سبك هوادار استفاده گردد.

بتن سبك هوادار ماده‌ای هماهنگ و سازگار با طبيعت است كه تنها با مواد سنگی و سيمان توليد می گردد؛ بطوریکه با 1 مترمكعب از مواد فوق، 2 مترمكعب بتن بدست می‌آيد و از اين طريق، توان صنعت ساخت و ساز 2 برابر می‌گردد که این ویژگی موجب توجه اغلب متخصصين عرصه ساختمان به سوی آن شده است. اين محصول در حالتی كه هنوز گيرش نكرده به صورت مايع و به رنگ سيمان بوده و پس از خودگيری به رنگ خاكستری در می آيد.
وجود هوای فشرده به شكل حباب‌های كوچك، همگن و يكنواخت در داخل بتن هوادار و دهها مزايای مختلف دیگر در اين محصول، توسعه استفاده از آن را در صنعت ساختمان بسيار مورد توجه قرار داده است؛ بطوریکه این محصول بدلیل ویژگیهای بی مانندی در عرصه معماری، تنوع اختلاط، خصوصيات شيميايی، مهندسی سازه و تكنولوژی اجرا، اغلب استانداردهای مصالح ساختمانی مورد توجه دنيا را دارا می باشد. خصوصياتی از قبيل مقاومت در مقابل آتش، کاهش مصرف مواد اولیه، همسازی با طبيعت، بازيافت ضايعات و پاكسازی محيط زيست، موجب کسب جايگاه بسيار مناسبی در صنعت ساختمان برای بتن سبك هوادار با تركيباتی از آب و تيپ‌های مختلف سيمان، مواد سنگی سيليسی و مواد كف‌زای غيرپروتئينی -همگی مطابق با استانداردهای ويژه صنعتی- می‌باشند.







شركت پاسارگاد سبک سازه
شركت پاسارگاد سبک سازه، با درك نيازمندی‌های صنعت ساختمان كشور، اقدام به راه‌اندازی خط توليد قطعات پيش‌ساخته بتن سبك هوادار ،ملقب به بتن آينده جهان، تحت نام تجاری PSS نموده و مفتخر است برای اولين بار، قطعات پيش‌ساخته بتن سبك را بصورت سيستم های منطبق با روشهای اجرايی، نماسازی و اندودكاری در ايران توليد نماید. در معرفی بتن سبك هوادار تولیدی این شرکت متذكر می‌گردد که محصول حاضر دارای بافتی بسيار زیبا و کارا ،بدون شباهت به بافت بتن ساخته شده با مواد پروتئينی، بوده و با دانسيته و مقاومت‌های فشاری متفاوت دارای دامنه كاربرد وسيعی چون بلوك‌‌های ديواری، پانل‌های ديواری، پانلهای كف و سقف، پوشش معابر، پوشش سطوح فرودگاهها، جاده‌ها و كانالها، پوشش لوله‌های آب، گاز و فاضلاب، پركننده هر نوع بلوك ديواری و سقفی، پل‌سازی و سدسازی، ديوارهای حائل، پركننده ديواری 2 جداره و سازه‌های زيرزمينی و ... می‌باشد.
نظر به اينكه بتن سبك هوادار ماده ای ايده‌آل برای توليد مصالح ساختمانی است؛ شركت پاسارگاد سبک سازه در اولين گام، خط توليد قطعات ديواری، سقفی و كفی را برای ساختمان راه‌اندازی نموده و اميد فراوان دارد تا گام حاضر در پيشبرد صنعت ساختمان كشور مؤثر واقع شود.



مزایای استفاده از سیستم های ساختمانی PSS
شرکت پاسارگاد سبک سازه مفتخر است در راستای اهداف خود، سیستم هایی را در اختیار جامعه مهندسی قرار می دهد که واجد ویژگیهای مقبول عموم می باشد. اهم این ویژگیها در 5 بخش زیر، به تفکیک عنوان می گردد:

 ارزان‌سازی

براساس مدارک موجود، بكارگيری سيستم پی.‌اس‌. اس در ديوار، سقف و كف‌، به ميزان 4/30% ميلگرد مصرفی در ساختمان و نیز 15% هزينه ساخت اسكلت ،تا پايان سفت‌كاری را، كاهش می دهد. بدین ترتیب اولین و مهمترین فاکتور در گزینش سیستم های PSS را می توان صرفه جویی در هزینه ها و ارزان سازی ساختمان دانست.

 سبك‌سازی

با كاهش ضخامت ديوار خارجی و داخلی، حذف اندودهای اضافی و نیز كاهش دانسيته كف‌سازی، بار مرده ساختمان به ميزان 370 كيلوگرم بر مترمربع، كاهش می یابد. این تقلیل بار، معادل اختلاف بارمرده ساختمان در كشور ژاپن نسبت به سيستم ساختمان‌سازی سنتی ايران است. همچنین در سیستم های ساختمانی PSS، با ايجاد سطوح صاف در ساختمان، هرگونه نماسازی با كمترين ضخامت و وزن قابل اجرا می‌باشد؛ بدین منظور توصيه می‌گردد از اندودهایی با‌ ضخامت کم برای نمای ساختمان استفاده گردد.

 مقاوم‌ سازی

نظر به اينكه مقاومت ميدان قابها به هنگام زلزله، تأثير منفی در حركت آزاد سازه دارد؛ لذا استفاده از مصالح خردشونده در مقابل فشار از طريق آيين‌نامه 2800 زلزله ايران توصيه می‌گردد. بدین منظور، بتن سبك توليدی اين شركت، در ردیف مصالح خردشونده در مقابل فشار، جای گرفته و می تواند نقش بسیار بالایی در مقاوم سازی بنا برعهده گیرد.از سویی دیگر، با توجه به این اصل که نيروی ناشی از زلزله، ارتباط مستقيم با وزن ساختمان دارد؛ لذا با كاهش چشم‌گير آن در سيستم پی.اس.اس مقاومت سازه بنا به هنگام وقوع زلزله افزایش می یابد.

 سهولت اجرای سيستم تأسيسات مكانيكی و برقی

در سیستم های ساختمانی PSS، با وجود سوراخهايی به قطر 5/3 سانتی‌متر در داخل پانلهای ديواری، نيازی به لوله‌گذاری در ديوار نمی‌باشد. وجود حفره‌های بزرگ در سقف نیز جاسازی هرگونه تجهيزات و لوله‌های مكانيكی را میسر می سازد. همچنین با استفاده از فوم‌بتن در كف‌سازی، امكان طراحی سيستم گرمايش به طريق ازميری، حذف رادياتور و نتیجتاً كاهش هزينه به طور قابل ملاحظه‌ای فراهم می‌گردد.

 سرعت اجرا

نظر به اينكه، با شروع عمليات ساختمانی در پی‌سازی، امكان ساخت قطعات سقفی و ديواری در كارخانه تحت پوشش شركت پاسارگاد سبک سازه مقدور می‌باشد؛ بنابراین با كاهش 30% زمان اجرا، صرفه‌جويی قابل توجهی در زمان اجرا، امکانپذیر می باشد.

منبع : http://archnoise.com/


۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

تكنيكهاي فيزيكي كاهش فشار صدا در ساختمان

اين مقاله برخي از روشهاي فيزيكي را كه معماران ، ارگانهاي توسعه دهنده و سازندگان ساختمان براي كاهش اثرات صدا مي توانند بهره گيرند، نشان مي دهد. در اين راستا چهار عامل اصلي براي بهبود سازگاري صدا در هر نوع كاربري يا فعاليت مطرح خواهد گرديد كه عبارتند از سايت پلان ، طراحي معماري ، روشهاي ساخت مانع يا حصار.هدف از ارائه اين فاکتورهاي اساسي مديريت اصوات يا طراحي اصولي فضاها در جهت درست شنيدن و در عين حال اجتناب از نفوذ اصوات مزاحم در محدوده هاي زيستي است. اين تكنيك هاي فيزيكي در كاهش صداهاي مزاحم (noise)و اثرات زيان آور ناشي از آن موثر بوده و بر كارائي محل هاي ويژه به لحاظ آکوستيکي مي افزايند. در حقيقت هدف اين مطالعه ارائه يك راهکارهايي است كه ميتوانند در مراحل برنامه ريزي ، طراحي معماري و ساخت مورد توجه قرار گيرند. طراحي سايت آكوستيكي از ترتيب نظام ساختمان ها در يك قطعه زمين براي به حداقل رساندن فشار سر و صدا با تاكيد بر شكل طبيعي سايت و منحنيهاي تراز زمين استفاده مي كند. فضاي باز ، كاربري هاي غير مسكوني و ساختمان هايي كه به عنوان سد يا مانع صدا هستند، مي توانند به عنوان محافظ براي زمين هاي مسكوني يا ساير فعاليت هاي حساس يا نفوذپذير به سروصدا مرتب گرديده و آرايش يابند ، همچنين خانه هاي مسكوني دور از سروصدا واقع شوند. در طراحي معماري ايده هاي كاهش سروصدا در جزئيات ساختمان به صورت مجزا جاي مي گيرد . اهميت فضاهاي معماري در ارتفاع ساختمان ، آرايش اتاق ها ، قرارگيري پنجره و طراحي حياط و بالكن مي باشد. ساخت آكوستيكي شامل استفاده از مصالح ساختماني و تكنيك هاي كاهش انتقال صدا از راه ديوارها ، پنجره ها ، درها ، سقف ها و كف هاست.اين بخش شامل بسياري از ايده هاي صدابندي سنتي و جديد مي باشد. موانع در برابر سروصدا مي تواند بين منبع صوت و قسمت هاي حساس به صدا قرار گيرد.انواع موانع شامل :تپه يا خاكريز شيبدار ، ديوارها و حصارهاي ساخته شده از مواد و مصالح مختلف ،
کاشت انبوه درختان و بوته ها وتركيبي از اين مواد مي باشد.

1- طراحي سايت آکوستيکي


طراحي سايت پلان آكوستيكي اغلب تكنيكي موثر براي كاهش فشار صوت مي باشد. نظم و ترتيب قرارگيري اجزاي يك سايت مي تواند براي به حداقل رساندن فشار صدا در ساختمان بكار رود. بسياري از تكنيك هاي طراحي سايت مي تواند براي محافظت از يك ناحيه در برابر اصوات مزاحم مطرح گردند که اين تكنيك ها شامل موارد زير ميباشد:

1- افزايش فاصله بين منبع صوت و شنونده
2-جاگيري زمين هاي غيرمسكوني نظير محوطه پارك ، تاسيسات و كاربريهاي عمومي بين منبع صوت و شنونده
3- قراردادن مانع يا حفاظ به صورت عمود بر منبع صوت يا بزرگراه و ...
4- جهت گيري مساكن در خلاف جهت سروصدا

نتيجه بهتر مي تواند از طريق بكار گيري تركيبي و برنامه ريزي شده از تمامي اين تكنيك هاي مطرح شده به صورت بدست آيد.

فاصله

سروصدا مي تواند بطور موثر با افزايش فاصله بين يك ساختمان و منبع صوت كاهش يابد ، مسافت خود باعث كاهش شدت صوت مي شود ، دو برابر شدن فاصله از يك منبع صوتي مي تواند شدت صوت را بيش از 6 دسي بل كاهش دهد. اما در مورد ساختمان هاي بلند مرتبه مسافت ممكن است ، تنها در كنار طراحي آكوستيكي ساختمان براي كاهش تاثير صدا موثر باشد زيرا عملاٌ استفاده از حفاظ هاي صوتي فيزيكي براي ساختمان هاي بلندمرتبه غير ممكن است.(شكل1-1)




استفاده از كاربري هاي همساز با سروصدا به عنوان صداگیر

حفاظت از سروصدا مي تواند با جاگيري كاربري هاي همساز با صدا بين منبع صداهاي مزاحم و واحد هاي مسكوني تحقق يابد . در حقيقت اين ساختمانها به عنوان حائل بين منبع صوت و ساختمانهاي حساس به صدا قرار مي گيرند. درصورت امكان ، چنين كاربري هايي مي بايست نزديك منبع واقع شوند. شكل 1-2 پيشنهاد طرح ايجاد گاراژ خودرو را در طول طرح توسعه بوستون نشان ميدهد. در اين طرح به منظور حفاظت از كاربري هاي مسكوني در مقابل صدا و آلودگي صوتي ناشي از بزرگراه ، كاراژ خودرو به عنوان حائل صوتي عمل مي کند.





منبع :


۱۳۸۹ آبان ۲۵, سه‌شنبه

فرودگاه باراهاس مادرید / ریچارد راجرز . Madrid Barajas Airport-2005 / Richard Rogers Partnership

پروژه برای ترمینال شماره 4 در فرودگاه باراهاس ،در سال 1997 دریک مسابقه معماری انتخاب شد.(ریچارد راجرز و همکاران، استودیووlamela دو شرکت مهندسیTPSو Initecکارفرمای پروژه،کارشناسان ملی فرودگاههای اسپانیا،به معمارها ماموریت داده بود که یک امکان جدید بعنوان قسمتی از طرح گسترش فرودگاه باراهاس مادرید طراحی کنند. فرودگاه باراهاس مادرید اولین بار در سال 1933 افتتاح گردیدو بارها گسترش یافت.در قسمت شمال غربی فرودگاه نیازهای جدیدی برای آن تشخیص داده شده است از جمله : فضای جدید برای یک ترمینال، ساختمانsatellite و دو باند جدید پرواز و ساختمانهای جانبی لازم . ترمینال جدید، شهر مادرید را بعنوان یک قطب بزرگ اروپایی مطرح خواهد کرد واین موقعییت، کانون ارتباطی بین اروپا و آمریکای لاتین خواهد بود. طراحی این پروژه از سال 1998 تا 1999 بطول انجامید. 1 سال بعد ساخت آن آغاز شد و در سال 2005 ساخت آن به پایان رسید.سرانجام در سال2006 به بهره برداری رسید و تا سال 2010 به حداکثر کارایی خود دست پیدا  خواهد کرد.






اجزائ اصلی این طرح شامل:


- 309000 متر مربع - پارکینگ ماشین
- 470000 متر مربع - ساختمان ترمینال
- 315000 متر مربع- ساختمان ماهواره
- 64000 مترمربع- راههای ارتباطی

تیم طراحی همچنین لازم داشت که سیستم جابجایی اتوماتیک بار و مسافر را در فرودگاه جای دهد. سالختمان satellite برای ترافیک بین المللی و قسمتی ازترافیک اتحادیه اروپا تدارک دیده شده است.بطوریکه ترافیک هوایی اتحادیه اروپایی باید از ترافیک بین المللی جدا نگه داشته شود و قابلیت سرویس دهی به این دو را داشته باشد.
این پروژه بالغ بر 1 میلیون متر مربع مساحت دارد و در حدود 6 میلیارد یورو برای ساخت و راه اندازی آن هزینه شده است. همچنین توانایی جابجایی 35 میلیون مسافر را در سال دارد.ترمینال جدید یک توالی شفاف فضایی برای وارد شدن و راهی شدن مسافران را به نمایش می گذارد.خوانایی ساختمان و طراحی مدولار، یک توالی تکرار شونده موج گونه ای را توسط بالهای پهناور فولاد پیش ساخته خلق می کند.





یک نقاشی ساده از متریالهای مختلف و دیتیل های نمایان، که شخصیت معمارانه بنا را تقویت می کنند.سقف با نوارهای بامبو مزین شده .این نوارها یک ظاهر صاف و یکپارچه ای را ایجاد میکنند و در تضاد با آنها،سازه های درختی رنگ شده قرار گرفته است. این سازه درختی به منظور خلق یک چشم انداز یک کیلومتری از رنگها، رنگ شده اند.طبقه پایین تر ساختمان، فضای انبار وجابجایی باراست که یک تضاد برجسته ای را به همراه فضای سبک و شفاف در بالا به نمایش می گذارد. سقف بزرگ ترمینال برای جریان دادن نورطبیعی به داخل، گویی پانچ شده است. این هدایت نور به دقت کنترل شده است.





ساختار ترمینال فرودگاه باراهاس در سه لایه ساختمانی شکل گرفته است.زیر زمینی که در بعضی جاها به اندازه 20 متر زیرزمین واقع شده است.سه سطح قاب بتنی بالای سطح زمین و قابهای فولادی سقف. علاوه بر عملکرد سازه ای بتن، به جاهایی که بتن قابل رویت خواهد بود، توجه خاصی مبذول شده است.تیر های بتنی به ضخامت 90 سانتیمترهستند همچنین تیر ها به طول 72 متر طراحی شده است که به همراه تخته های بتنی پر می شوند و یک شبکه 9متر در 18 متر ایجاد می کند.. در انتهای تنه های درختی بتنی در بالا، نقاط ثابتی برای تکیه گاه سقف فلزی در نظر گرفته شده است.سیستم سازه ای سقف در جهت بیرون از تنه های درختی کار می کند، جایی که 4شاخه یک جفت از مدول های دوتایی سقف را نگه می دارد.در این روش هر جفت از لوله ها بعلاوه سقف فلزی، سازه سقف را در دو جهت تثبیت می کند.



منبع :

۱۳۸۹ آبان ۲۳, یکشنبه

سر کنسولگری جمهوری اسلامی ايران در فرانکفورت - آلمان - 2000/ طراح : زنده یاد مهندس سید هادی میرمیران


بنای سر کنسولگری از ورای يک ديوار بلند شيشه ای رويت می شود، اين نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ و معماری خيال انگيز ايران است .



موقعيت زمين ، خيابان و پارک اين فکر را پيش آوردکه فضای خيابان شمالی و پارک جنوبی را به عنوان دو فضای عمومی شهری به يکديگر متصل سازدو از درون بنای سرکنسولگری عبور نمايد اين فضا را گالری ايران ناميديم ، که در آن رفت و آمد افراد زياد است. اين فضا بتای سر کنسولگری را به دو بخش اصلی : يکی برای فعاليتهای ساده روزمره و ديگری برای فعاليتهای رسمی و ديپلماتيک سر کنسولگری تقسيم می کند .



حجمی سنگی فضاهای مربوط به دو بخش سر کنسولگری را شکل می دهد و با اتصالی که اين دو حجم در طبقه اول از روی گالری دارند، وحدت و يکپارچگی اين دو فراهم می شود . يک سقف شفاف شيشه ای سطح پارک را به لبه بالای ديوار شيشه ای متصل می کند و با نرمی موجب يکی شدنفضای سر کنسولگری و پارک می گردد .
اين سقف شيشه ای بخش اصلی سر کنسولگری را پوشش می دهد . نوار عريض و کم عمقی از آب در طول جنوبی ساختمان سر کنسولگری عبور می کند که ضمن لطيف کردن فضای سر کنسولگری موجب انعکاس زيبايی احجام آن می گردد و ضمنا ارتباط ساختمان سر کنسولگری را با بخش ديگری از پارک تامين می نمايد . در مجموع ساختمان سرکنسولگری سبک و شفاف ، شکل گرفته از احجام آزاد و معلق سنگی و سطوح بزرگ شيشه ای است و فضايی رويايی و خيال انگيز را پديد می آورد . با طبيعت اطراف خود به خوبی يکی شده ضمن آنکه از بالاترين سطح فناوری در آن بهره گرفته شده است .

منبع:
http://mirmiran-arch.org/



 روحش شاد .



۱۳۸۹ آبان ۲۲, شنبه

آرامگاه حکیم عمر خیام شاهکار نبوغ ایرانی / دکتر هوشنگ سیحون

این بنای جادویی کار معمار زبر دستی به نام استاد هوشنگ سیحون است. در مرداد 1335 انجمن آثار ملی در نامه ای به مهندس سیحون نوشت که وضع بنای موجود آرامگاه خیام متناسب با شخصیت علمی و هنری خیام نیست و انجمن در نظر دارد در این مورد اقداماتی به عمل آورد .از سیحون خواسته شد طرح و نقشه جدیدی متناسب با شخصیت خیام طراحی کند. " محل جدید آرامگاه انتخابی سیحون در ((گوشه شمالی باغ)) مورد تایید انجمن قرار گرفت و در پی آن طرح پیشنهادی سیحون در 1337 به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فرستاده شد.مهندس محسن فروغی رئیس دانشکده هنرهای زیبا در نامه ای به انجمن چنین گزارش داد : "طرحی که توسط آقای مهندس هوشنگ سیحون استاد این دانشکده برای آرامگاه حکیم عمر خیام تهیه شده است و(( ماکت های)) مربوط به آن مورد دقت قرار گرفت و از طرف آقای سیحون درباره آن توضیحات کافی داده شد .با توجه به این نکته که در تهیه طرح مزبور از سبک معماری ایرانی حداکثر استفاده به عمل آمده این نقشه چه از لحاظ اصول فن معماری و چه از نظر سبک برای آرامگاه حکیم بزرگ ایران کاملا متناسب است."


در 1338 ساخت آرامگاه شروع شد .در سال 1341 پس از سه سال کار مداوم کار ساختمان آرامگاه به پایا ن رسید. مقبره خیام از لحاظ معماری و ساخت یکی از مهم ترین ساختمانهای ساخته شده در زمان خود است. ارتفاع مقبره 22 متر است و استخوان بندی اصلی آن فلزی محاط در پوشش بتنی است.شکل بنا در پایین تقسیم بندی ده گانه دارد و فاصله پایه ها 5 متر است.اضلاع بنا مستقیما به سمت بالا ادامه یافته و به صورت اشکال هندسی منظم تورفتگی پیدا میکنند و بعد به صورت تقریبا مخروطی شکل به هم رسیده شبه گنبدی را در بالا به وجود می آورند که قسمت عمده آن مشبک وتو خالی و یادآور ستاره ای است که نماد شخصیت علمی و ستاره شناسی خیام تلقی می شود. سطح داخل و خارج مقبره با کاشیهای معرق و اشعار خیام مزین شده است.روکار بنا معرق کاری سنگی استو با قطعات نازک سنگهای محکم و شفاف ساخته شده است.در کنار آرامگاه هفت خیمه سنگی بسیار زیبا وجود دارد که در زیر هرکدام یک حوض آب با کاشی فیروزه ای رنگ ساخته شده است.


در چهار مقاله نظامی عروضی آمده است :شنیده بودم که خیام گفته بود:( من آرزو دارم مزارم در جایی باشد که در بهاران برگ گل روی مزارم بریزد ) بنابراین بنای یادبود و آرامگاه باید طور ی ساخته می شد که باز باشد و این خواسته خیام انجام شود. در منتهی الیه محور نامبرده که فاصله نسبتا قابل توجهی با امام زاده محروق داشت در میان درختان کاج تنومند و زرد آلو محل مناسب بنا در نظر گرفته شد در اینجا اختلاف سطحی در حدود 3 متر وجود داشت که در فصل بهار شکوفه های زرد آلو روی مزار میریزد. از همین وضعیت استفاده شد و مجموعه بنا شامل یک برج و چشمه سارهای اطراف آن به دور یک دایره بزرگ طراحی شد به طوریکه برج هم کف زمین و چشمه سارها در اختلاف سطح قرار گیرند. خیام در واقع سه شخصیت دارد :ریاضی دان است- منجم و شاعر که باید هر سه شخصیت در بنا نشان داده می شد .
دایره کف به ده قسمت تقسیم شد به طوری که برج یادبود بر 10 پایه مستقر باشد. عدد 10 اولین عدد دو رقمی ریاضی است و پایه اصلی بسیاری از اعداد است. از هر یک از پایه ها دو تیغه مورب به طرف بالا حرکت می کند به ترتیبی که با تقاطع این تیغه ها حجم کلی برج در فضا ساخته می شود و چون تیغه ها مورب اند خطوط افقی آنها باید ناظر به محور عمودی برج باشد .پس تیغه ها به صورت مارپیچ شکل به طرف بالا حرکت می کنند تا با هم تلاقی کنند و از طرف دیگر سر در بیاورند که خود یک شکل پیچیده ریاضی و هندسی است. این شکل با عدد 10 هر دو سمبل دانش ریاضی خیام است.بر خورد تیغه ها با یکدیگر فضاهای پر و خالی و به خصوص در بالا ستاره های درهمی را به وجود می آورند که از لابلای آنها آسمان آبی نیشابور پیدا است و به تدریج به طرف نوک گنبد ستاره ها کوچکتر می شوند تا درآخر یک ستاره پنج پر آنها را کامل میکند.این ستاره ها و آسمان اشاره به شخصیت نجومی خیام دارد .
و اما برخورد تیغه ها با هم ده لوزی بزرگ می سازند که باید با کاشی کاری پر شوند. بهترین تزیین خود رباعیات خیام بود که به صورت خط شکسته و در هم به روش(( سیاه مشق)) های خطاطان بزرگی مانند میر عماد و بعضی استادان شکسته نویس با کاشی به صورت نقوش انتزاعی سرتاسر لوزی ها را پر کند .به تقاضای(( انجمن آثار ملی)) شادروان استاد جلال همایی بیست رباعی به این منظور انتخاب کردند و استاد مرتضی عبدالرسولی با نظر اینجانب که به صورتیکه می خواستم, این خطوط در هم و تزیینی باشند زیبا نویسی ها را انجام دادند که با کاشی معرق آماده و به شکل کتیبه های تزیینی به ارتفاع حدود 14 متر داخل لوزی ها نصب شد که باید گفت در تاریخ معماری ایران اولین بار بود که خط شکسته در تزیینات بنا به کار رفت.از داخل نیز قسمت های پر از جمله همین لوزی ها با نقش گل و برگ و پیچک باز از هم با کاشی معرق تزیین گردیدند و تمامن اشاره به شخصیت شاعری خیام است.
دور تا دور برج در قسمت اختلاف سطح چشمه سارها در اطراف یک دایره وسیع به مرکز خود برج ساخته شد.همه از سنگ گرانیت با اجزا مثلثی شکل و تورفتگی و برون آمدگی هایی که تا اندازه ای شکل خیمه را تداعی میکنند واین اشاره به نام خیام است .چون پدرش خیمه دوز بود نام او به همین مناسبت انتخاب شد. از طرف دیگر حوض ها با کاشی فیروزه که در مجموع قسمتی از ستاره را نشان می دهند به تعداد هفت پر به مفهوم هفت فلک و هفت آسمان و هفت تپه باز اشاره به افلاک و نجوم دانش دیگر خیام است.روی هم رفته مجموعه در یک حال و هوای شاعرانه با درختان تنومند در اطراف ساخته شد .و همان طور که خواست خود خیام بوده کاملا باز است و مزارش بهاران گل افشان.



۱۳۸۹ آبان ۱۸, سه‌شنبه

خانه کلوکان/ هوشنگ سیحون


کلبه ییلاقی هوشنگ سیحون در کلوکان، نزدیک تهران، به سال 1353 ساخته شده است. خانه کوچکی با زیباترین ترکیب معماری و طبیعت که در سینه کوه  و با کمترین تغییرات در آن ساخته شده است.. عمده ترین مصالح مورد استفاده در این بنا، سنگ، چوب و فولاد به عنوان جزیی از سازه  این بنا که به عنوان تیر بر روی ستونهای حجیم سنگی قرار گرفته است.








منبع :


معرفی نامه ی هوشنگ سیحون :

مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۲۹۹ و در خانواده اى اهل موسیقى به دنیا مى آید.
پدر بزرگ او « میرزا عبدالله » بنیانگذار موسیقى سنتى و معروف به پدر موسیقى سنتى ایران بوده است و مادرش (مولود خانم) از نوازندگان تار و سه تار و معلم زنده یاد « احد عبادى »که دایى سیحون به حساب مى آید. او بعد از راهیابى به دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران استعداد خود را از نقاشى به معمارى توسعه مى دهد و به دعوت « آندره گدار» (رئیس اداره باستان شناسى وقت ایران) براى ادامه تحصیل راهى پاریس و دانشکده هنرهاى زیباى پاریس (بوزار) مى شود و حدود ۳ سال تحت تعلیم « اوتلو زاوارونى » به تکمیل دانش معمارى خود مى پردازد و در سال ۱۹۴۹ به درجه دکتراى هنر مى رسد.

مهندس سیحون بعداز طراحى و اجراى آرامگاه بوعلى سینا (همدان ) پروژه هاى زیادى را طراحى و اجرا مى کند که از جمله آنها مى توان به مقبره عمرخیام (نیشابور)، مقبره کمال الملک (نیشابور)، مقبره و موزه نادرشاه افشار (مشهد)، مجلس شوراى ملى ، موزه توس (مقبره فردوسى )، کارخانه نخ ریسى کوروس اخوان، کارخانه آرد مرشدى ، سازمان نقشه بردارى کل کشور ، بانک سپه (توپخانه )، مجتمع آموزشى یاغچى آباد ، سینما آسیا، سینما سانترال ، کارخانه کانادادراى (زمزم فعلى ) در تهران و اهواز ، کارخانه یخ سازى کورس اخوان و حدود ۱۵۰ خانه و ویلاى خصوصى براى شخصیت هاى مشهور آن زمان اشاره کرد که تقریباً همه به اقتضاى کانسپتى که داشته اند از مصالح ساده و مقاوم محلى تشکیل شده اند و آموزه هاى کلاسیک بوزار پاریس در آنها پیاده شده است.


منبع :
www.memarblog.com

۱۳۸۹ آبان ۱۷, دوشنبه

جشنواره پوشانه‌ها

قطب علمي فناوري معماري دانشگاه تهران برگزار مي نماید:
با توجه به گستردگی انواع پوشانه‌های نوین سقف، کف و دیوار و اهمیت انتخاب صحیح و بهینه مصالح و آشنایی با مشخصات فنی و روش‌های اجرای آن‌ها، قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران جشنواره سه روزه پوشانه‌ها را در آذر ماه امسال برگزار خواهد کرد. هدف اصلی از برگزاری این جشنواره، آشنایی هر چه بیشتر دست اندرکاران حوزه مهندسی ساختمان شامل طراحان، مهندسان، معماران، مشاوران و پیمانکاران با این پوشانه‌ها می‌باشد.

از انواع مختلف و متنوع این پوشانه‌ها می‌توان به دیوار خشک (Dry Wall)، ساندویچ پانل (Sandwich Panel)، نمای آلومینیومی (Aluminum Composite Panel)، شیشه (Glass)، ورق‌های پلی‌کربنات (PC Sheets)، ورق‌های فلزی درز ایستا (Stand Seem Roof)، ورق‌های پی‌وی‌سی (PVC Sheets)، سازه‌های پاشامی (Membrane)، نماهای چوبی (Wooden Facade) و . . . اشاره نمود.

این جشنواره علاوه بر سخنرانی‌های علمی شامل نمایشگاه جانبی و کارگاه‌های آموزشی نیز خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای كسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام رایگان به نشانی وبگاه  مراجعه فرمايند.

منبع : http://archnoise.com/

۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

معرفی کتاب : طراحی فنی ساختمان

طراحى فنى ساختمان
جلد دوم: گزیده هایی از جزئیات ساختاری عناصر معماری
The selection Of Constructive Details Of Architectural Elementsمولفان: مهندس علی اکرمی - مهندس سهیلا چوبساز
ناشــر: انتشارات فروزش
نوبت چاپ اول: بهار 1387
شمارگان: 3300 نسخه
قیمت: 115000 ریال
ISBN:
978-964-547-127-7

"کتاب حاضر با نام طراحی فنی ساختمان به عنوان مرجعی مقدماتی، تعدادی محدود از جزئیات اجرایی عناصر ساختمانی و محوطه سازی را ارائه نموده و سعی دارد تا در مواردی که امکان دارد، مفاد مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان (صرفه جویی در مصرف انرژی) را بنوعی در طراحی اجزای آنها لحاظ نماید. این جزئیات می توانند مرجعی جهت طراحی مهندسان و دانشجویان رشته معماری و به عنوان مجموعه اطلاعاتی جهت استفاده سایر رشته های مهندسی مرتبط از جمله رشته های عمران و مکانیک قرار گیرند."
توضیح فوق بخشی از پیشگفتار کتاب به نقل از مولفین آن می باشد. قابل ذکر است که مطالب کتاب در بیست و دو فصل به ارائه مهمترین جزئیات ساختاری معماری پرداخته است که از آن جمله می توان به  بخشهای آجرکاری، نماهای سنگی، سقف های شیبدار، پله ها و انواع دیوارهای خارجی اشاره نمود. بی شک جنبه های کلیدی این کتاب می تواند برای علاقه مندان مفید واقع شود.
 






منبع:
http://www.archnoise.com

درحاشیه :

استفاده از مطالب اين بلاگ با دادن لينك مستقیم مجاز مي باشد.