۱۳۸۹ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

پردیس مارتیوس (Campus Martius) ، نمونه ای از یک فضای عمومی موفق

در اواخر سال 1999، از گروه PPS برای کار در قلب مرکز شهر دیترویت که سابقاً محوطه اجرای کنسرت بود، دعوت به عمل آمد. این سایت با حدود 8000 متر مربع مساحت هنوز به عنوان یک مبدا برای تمام نشانی ها و شماره های خیابان های دیترویت عمل می نمود. برای احیاء این محوطه، طراحان تعاملی را با مردم برای به تصویر کشیدن پارکی که طبق خواست شهردار دیترویت می بایست بهترین فضای عمومی جهان می گردید، برقرار کردند و در نهایت طرح پیشنهادی آنها تعریف منطقه ای برای استفاده های عمومی بود؛ فضایی برای استفاده در روز و شب و در تمام سال. پردیس مارتیوس جدید فضای باز بزرگی است که در سال 2004 به بهره برداری رسید. این پارک که بدون واسطه و با همکاری مردم دیترویت و حومه آن ایجاد گردید، فضای عمومی جذابی است که مردم از هر طرف شهر برای شنیدن کنسرت، دیدن فیلم در فضای روباز، لذت بردن از باغ های گل و فواره ها، ملاقات های دوستانه در کافه پارک و یا حتی نشستن و استراحت کردن، به سوی آن سرازیر می شوند.از زمان معرفی طرح های پردیس مارتیوس که شامل یک ساختمان اداری جدید در عرض خیابان، مغازه های خرده فروشی جدید و مرمت بناها در بسیاری از ساختمانهای قدیمی بود، 5 میلیون دلار از سرمایه گذاری های جدید در شهر به سوی این منطقه هدایت گردید. از همه مهمتر شرکت کامپیوتری کامپیوور دفتر مرکزی خود را که شامل 4000 کارمند می گردید به این منطقه منتقل و در یک ساختمان جدید نزدیک میدان مستقر نمود.




دستاورد کلیدی این طرح توانایی جذب تمام اقشار جامعه از فقیر تا ثروتمند بوده است. بیش از 200 اتفاق در تمام تابستان از فستیوال بین المللی جاز دیترویت گرفته تا برنامه قصه خوانی برای کودکان در این منطقه فراهم می گردد. اما این محبوبیت پردیس تا زمستان ادامه دارد. فواره ها در زمستان نیز کار میکنند و رینگ یخی این پارک در 125 روز از سال مملو از جمعیت است. درخت کریسمس بزرگ در پارک آذین بندی شده و مراسم جشن عمومی را مزین می نماید.






منبع : www.pps.org & /www.archnoise.com


۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

به بهانه ی 3 اردیبهشت ; روز معمار و بزرگداشت شیخ بهایی


ضمن تبریک این روز به همه ی معماران و دانشجویان معماری و نیز به مناسبت گرامی داشت سوم اردیبهشت ، یکی از زیباترین ترکیب های معماری و طبیعت در سینه ی کوه ، ساخته ی هوشنگ سیحون را مرور می کنیم :

خانه کلوکان ، کلبه ی ییلاقی هوشنگ سیحون در کلوکان است که در نزدیکی تهران و در سال 1353 ساخته شده است. عمده ترین مصالح مورد استفاده در این بنا، سنگ، چوب و فولاد به عنوان جزیی از سازه این بنا که به عنوان تیر بر روی ستونهای حجیم سنگی قرار گرفته است ;




سوم اردیبهشت در تقویم ملی ما به نام یکی از بزرگترین نوابغ ایران زمین ثبت شده است . بهاء الدین محمد حسین عاملی معروف به شیخ بهائی . از برجسته ترین آثار ایشان بی تردید می توان به طراحی حرم مطهر امام رضا (ع ) اشاره کرد . از دیگرآثار ارزشمند معماری ایشان می توان به موارد زیر اشاره نمود :
1-معماری مسجد امام اصفهان
2- مهندسی حصار نجف
3-شاخص برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب یا به اصطلاح فنی ساعت آفتاب یا صفحه آفتابی و یا ساعت ظلی در غرب مسجد امام اصفهان
4-تقسیم عادلانه آب زاینده رود به محلات اصفهان
5-طرح یکی از بزرگترین کاریزهای ایران : قنات زرین کمر در نجف آباد
6-ساختن گلشن گرمابه ای در اصفهان “حمام شیخ بهایی ” که به روایتی سالها با یک شمع آب حمام گرم می شد .
7-طراحی منارجنبان
8-تعیین سمت قبله مسجد امام به مقیاس 40 درجه انحراف غربی از نقطه جنوب و خاتمه دادن به اختلاف نظرها در مورد قبله .

منابع : mymoein.wordpress.com & http://www.archnoise.com/







پل مقوایی شیگروبن


شیگروبن که همه او را با خانه های مقوایی اش می شناسند در جدیدترین کار خود، پل موقتی مقوایی را روی رودخانه گاردن در جنوب فرانسه ساخته است. این سازه 5/7 تنی از 281 قطعه تیوپ مقوایی با مارک تجاری شیگرو که هر یک قطری برابر 4 اینچ و ضخامتی معادل 47 /0 اینچ دارند، ساخته شده است. این پل معبری را در نزدیکی پن دوگارد، یکی از پلهای روم باستان که هم اکنون در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است، فراهم می کند.
بن معتقد است، مقوا تضاد مهیجی را در کنار سازه سنگین سنگی ایجاد کرده و شکل پل بر مبنای قوس رومی باعث ایجاد یک هارمونی گردیده است. پله های این پل از کاغذ ها و پلاستیک های بازیافتی ایجاد گردیده اند.





بن ادامه می دهد:" من مقوا را انتخاب کردم برای اینکه سبک وزن است و به راحتی می توان آن را پیاده کرد و مواد در محل به آسانی پیدا می شد."یک تیم 24 نفری از دانشجویان معماری فرانسه و نیز سه دانشجوی ژاپنی در یک ماه وی را در برپایی این پل همراهی کردند.
بن ادامه می دهد:" من مقوا را انتخاب کردم برای اینکه سبک وزن است و به راحتی می توان آن را پیاده کرد و مواد در محل به آسانی پیدا می شد."یک تیم 24 نفری از دانشجویان معماری فرانسه و نیز سه دانشجوی ژاپنی در یک ماه وی را در برپایی این پل همراهی کردند. آنها برای سنجش مقاومت پل از بالنهای آبی با وزن 5/1 تن استفاده نمودند تا مطمئن شوند پل تحمل وزن 20 نفر را خواهد داشت .


منبع : www.archnoise.com

۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

جعبه شیشه ای سبز / Kengo Kuma و همکاران

هتل imprinted ، جنگل شهری در صحنه ی پرجنب و جوش خیابان sanlitun ، پکن ، چین:






دیوار شیشه ای بیرونی با چاپ سیلک سبز ، تفسیر مدرن از یک الگوی شبکه روی صفحه نمایش چینی ، به عنوان حجابی است برای راحتی مهمانان مقیم در هتل .

در تصویر زیر قفسه های شیشه ای را می بینید که برای گنجاندن 6000 زیر شلواری ! - طبق سنت چین - تعبیه شده است :


لابی طبقه ی دوم به عنوان گالری هنرهای معاصر در نظر گرفته شده است :









تصاویری از کلوپ شبانه مخصوص هتل :







طراحی استخر شنا با فولادهای 22 متری :



پلان های مجموعه هتل imprinted :




منبع : www.arcspace.com

۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

"Central Embassy" نشانه اي جديد براي شهر بانگکوک

"Central Embassy" تازه ترين کار آماندا لوته، شريک سابق يان کاپليکي در فيوچر سيستمز، پروژه اي منحصر بفرد و الماني شاخص براي اصلي ترين شريان تجاري شهر بانگکوک تايلند خواهد بود.
اين پروژه با زيربنايي 5/1 ميليون فوت مربعي در محل سابق باغ سفارت بريتانيا در ميل لرت پارک ساخته و شامل يک سکوي 7 طبقه تجاري و يک هتل 6 ستاره در 30 طبقه خواهد بود. تاريخ شروع بنا در اوايل سال 2010 و اتمام بنا تا پايان سال 2013 ميلادي پيش بيني مي شود.








منبع : http://www.archnoise.com/

۱۳۸۹ فروردین ۲۱, شنبه

مسجد نصیرالملک / شیراز

مسجد نصیرالملک از مساجد شیراز است که در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. این مسجد که از بناهای دوران قاجار است در سال ۱۲۹۳ هجری توسط حسنعلی نصیرالمک ساخته شد.


درب ورودی مسجد رو به شمال قرار گرفته و در طاق نمایی بزرگ واقع شده است. از راه طاق نما و اطراف آن، از سنگ گندمک است و در سقف طاق نیز مقرنس کاری به وسیله کاشی های هفت رنگ انجام شده است. در ورودی آن دو لنگه بزرگ چوبی است و بر سردر آن نیز کتیبه ای به خط نستعلیق بر روی سنگ مرمر نگاشته شده است. در این سنگ نوشته شعری از شوریده شیراز ی و وصف سازنده مسجد و تاریخ آن آمده است.




در صحن بزرگ این مسجد دو شبستان دیده می شود. شبستان غربی آن که پوششی آجری دارد، از نظر هنری بیشتر مورد توجه است و دارای هفت درب چوبی بزرگ مزین به شیشه های رنگی و دوازده ستون سنگی یکپارچه در دو ردیف ۶ تایی به نیت ۱۲ امام است. این ستون ها همانند ستونهای مسجد وکیل و مسجد مشیر به شکل سنگ گندمک یکپارچه است، سقف شبستان نیز با نقش هایی چون گل و بته، خطوط اسلیمی و چند آیه از آیات قرآن کریم به خط ثلث عالی مزین شده است.


منبع :  http://www.irac.ir/

کارگاه فهم معماری ایران (پنجره‌ای به شوشتر)

مرکز رویدادهای معماری ایران وابسته به موسسه فرهنگی هنری صبا ـ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران ـ از یکم تا دهم اردیبهشت، «کارگاه فهم معماری ایران (پنجره‌ای به شوشتر)» را در شهر شوشتر برگزار می‌کند.


« شوشتر، طبیعت، سرزمین » ـ « شوشتر، ظرف و مظروف و تناسب آنها » و « شوشتر، معماری، پرداخت » از گزاره‌هایی برای آموختن در این کارگاه است. کارشناسان، دانشجویان و دوستداران هنر و معماری ایران می‌تواننـد از طریق سایت www.ayar.ir/memari تا بیست و سوم فروردین ثبت‌نام نمایند.

قالب و شیوه برگزاری:

همان‌گونه که از نام این رویداد برمی‌آید، در قالب کارگاه برگزار خواهد شد.

«کارگاه فهم معماری ایران / پنجره‌ای به شوشتر» مشتمل بر دو کارگاه با ساختار یکسان که در دو دورة سه روزه برگزار می‌شود تا نسبت به برنامه‌های پیشین مرکز رویدادهای معماری ایران، تعداد بیشتری از دوستداران معماری کشورمان بتوانند در آن شرکت کنند.
در این کارگاه بر اساس گزاره‌هایی که در پی خواهد آمد و بر اساس راهنمایی شورای علمی راهبردی، شرکت‌کنندگان پس از دیدن و دانستن آنچه که شوشتر است و معماری شوشتر، دریافت‌های خود را در محل، بنابر ساختار و قالب زیر با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند:

۱ـ حضور در شوشتر، دیدن و شناخت شوشتر.
۲ـ انجام کار گروهی بر اساس آنچه که از شوشتر دریافت شده و بر مبنای گزاره‌های مطروحه.
۳ـ تهیة یک صفحه (به‌صورت گروهی) بر اساس ضوابط، مشتمل بر متن، عکس و طرح که حاصل کار انجام شده مطابق بند ۲ است و ارائة آن در قالب یک لوح فشرده، مطابق الگویی که در کارگاه در اختیار قرار می‌گیرد.
تبصره: گروه‌هایی می‌توانند در مراسم جمع‌بندی را شرکت کنند که در روز نهایی، اثر خود را به دبیرخانه ارائه داده باشند.
۴ـ ارائة شفاهی و تصویری آثار توسط نمایندة هر گروه برای انتخاب آثار برتری که به مرحلة جمع‌بندی راه می‌یابند.
۵ـ مراسم جمع‌بندی و اهداء جوایز.

شورای عالی علمی:

۱ـ مهندس سید محمد بهشتی، عضو هیأت علمی مجتمع آموزش عالی میراث فرهنگی
۲ـ دکتر مهدی حجت، عضو هیأت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
۳ـ دکتر هادی ندیمی، عضو هیأت علمی دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی

شورای راهبردی علمی:

۱ـ دکتر محمدرضا اولیاء، عضو هیأت علمی دانشکدة هنر و معماری دانشگاه یزد
۲ـ دکتر زهرا اهری، عضو هیأت علمی دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
۳ـ دکتر نادیه ایمانی، عضو هیأت علمی دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهران
۴ـ مهندس حسین پورنادری، مدیر گروه مرمت دانشگاه هنر اصفهان
۵ـ دکتر محمدرضا رحیم‌زاده، عضو هیأت علمی دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه شهیدبهشتی
۶ـ دکتر حمید ضیائیان، عضو هیأت علمی دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
۷ـ مهندس عادل فرهنگی شبستری، کارشناس ارشد سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور و مدرس دانشگاه‌ها
۸ـ ناصر نوروز زاده چگینی، کارشناس ارشد سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور و مدرس دانشگاه‌ها

تقویم:

2ـ اعلام نتایج: ۲۵ فروردین‌ماه ۱۳۸۹
3ـ زمان برگزاری دورة اول: ۱، ۲، ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹
۴ـ زمان برگزاری دورة دوم: ۸ ، ۹، ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹

گزاره‌هایی برای آموختن از معماری شوشتر:

برای آموختن از شوشتر، باید از پنجره‌ای مناسب به آن نگریست. یافتن و گشودن آن پنجره‌ها را به شرکت‌کنندگان در کارگاه می‌سپاریم؛ اکنون فقط برای کمک به آغاز اندیشه در این باره، چند زمینه را مطرح می‌کنیم:

1ـ شوشتر؛ طبیعت، سرزمین . 2ـ شوشتر؛ ظرف و مظروف و تناسب آنها . 3ـ شوشتر؛ معماری، پرداخت

سایت اطلاع رسانی و ثبت نام: www.ayar.ir/memari // پست الکترونیک: shushtar89@gmail.com // شماره تماس: ۰۲۱-۶۶۴۸۷۵۳۲

۱۳۸۹ فروردین ۲۰, جمعه

میلگردهای کامپوزیتی / Fiber Rainforced Profile

پروفیل های كامپوزیتی (FRP)
بزرگترین سهم بازار مصرف مواد مركب (كامپوزیت) در اختیار صنعت ساختمان است. در این میان پروفیلهای كامپوزیتی به میزان وسیعی در ساختمان سازی بویژه احداث بناهای ساحلی و یا سازه‌های مستقر شده در شرایط اقلیمی خورنده كاربرد یافته اند. گسترش تكنولوژی ساخت این پروفیلها مي‌تواند علاوه بر مرتفع ساختن نیاز صنعت ساختمان، راهگشای تولید انواع محصولات در صنایع دیگر همچون وسایل ورزشی، خودرو و غیره باشد.

مزایای استفاده از پروفیل های كامپوزیتی
دلیل عمده استفاده از پروفیل های FRP در داخل بتن، جلوگیری از پدیده خوردگی و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاش می باشد. هرچند كه استفاده از پروفیل های FRP به جای نمونه های فلزی سبب كاهش وزن بنا نیز خواهد شد، اما در استفاده از این پروفیلها، مساله كاهش وزن اهمیت ناچیزی نسبت به دو مورد بیان شده دارد. دلیل بالا بودن عمر كامپوزیت ها، خواص غیر كشسان آنهاست. در حالی كه مواد فلزی حالت كشسان داشته و انرژی جذب شده را میرا می نمایند. بنابراین مواد كامپوزیتی در برابر ارتعاشات زلزله عملكرد بهتری خواهند داشت و بهترین گزینه جهت مقاومت سازه در برابر لرزه خواهند بود. بكارگیری پروفیل های FRP به جای فلزی، بطور قابل ملاحظه ای از زیانهای ناشی از بروز خوردگی جلوگیری می كند. ظهور تخریب ناشی از پدیده خوردگی در بتن مسلح شده با پروفیل فلزی بدین گونه است كه نخست میله های فلزی داخل بتن دچار زنگ زدگی شده و اكسید می شوند. سپس این اكسیدها به سمت سطح بیرونی بتن شروع به مهاجرت كرده و با انتشار در داخل بتن باعث از بین رفتن آن می شوند. بدین ترتیب با خورده شدن دو جزء فلزی و بتن سازه، زمینه تخریب كامل سازه بتنی فراهم می گردد. روشهای سنتی گذشته مانند چسباندن صفحات فلزی بر روی سازه یا اضافه كردن ضخامت بتن جهت مقابله با پدیده خوردگی ضمن آنكه مشكل خوردگی فلز را مرتفع نخواهد نمود، سبب افزایش وزن سازه و آسیب پذیرتر شدن آن در برابر زلزله نیز خواهد شد. جهت جلوگیری از این امر می توان با تقویت سطح خارجی سازه بتنی توسط مواد مركب و استفاده از پروفیل های FRP در داخل بتن، هم مشكل خوردگی فلز داخل سازه را حل نمود و هم جلوی مختل شدن كارایی سازه در صورت خورده شدن بتن را گرفت كه این بهترین روش مقابله با پدیده خوردگی در یك سازه بتنی می باشد.


كشور ما نیاز بسیار گسترده ای به استفاده از كامپوزیت ها در قالب پروفیلهای كامپوزیتی دارد. هم اكنون بسیاری از سازه های بنا شده در محیط های خورنده مناطق مختلف كشور همچون پل های دریاچه ارومیه و یا ساختمان های جنوب كشور دچار معضل خوردگی هستند كه استفاده از كامپوزیت ها می تواند پاسخگوی مشكل این قبیل سازه ها باشد.

تكنولوژی تولید پروفیلهای كامپوزیتی
پروفیل های FRP به روش پالتروژن ساخته می شوند. در این روش دسته ای از الیاف، پس از آغشته شدن با رزین پس از عبور از یك قالب در كنار هم قرار گرفته و یك پروفیل دارای مقطع ثابت را بوجود می آورند. از عمده ترین مزایای روش پالتروژن چند منظوره بودن آن و كاربردهای گوناگون آن در صنایع مختلف است. به عبارتی صرفاً با تغییر قالب دستگاه می توان علاوه بر محصولاتی كه در صنعت كاربرد دارد، همانند پروفیلها، محصولات گوناگون دیگری در حوزه های مختلف از جمله تسمه های ماشین نساجی، ریل ها، محافظ اتوبان ها، چارچوب پنجره ها و درها، تیرهای با مقطع I شكل، نبشی ها و غیره تولید نمود. عمر محصولات پالتروژنی بسیار بالاست و سرعت تولید یك محصول پالتروژنی نیز نسبتاً زیاد است.


توجیه اقتصادی پروفیل های كامپوزیتی (FRP)

با وجود اینكه یك تیر پالتروژنی قیمت ظاهری بیشتری نسبت به نمونه مشابه آهنی دارد، لیكن مقاومت مناسب آن در مصارف خاص ضد خورندگی و زلزله و عمر بالای آن، مي‌تواند توجیه گر قیمت اولیه بالای آن باشد. در مصارف عمومی مانند ساخت سازه ها اگر نیاز به مقاومت در برابر خورندگی و زلزله داشته باشد، استفاده از تیرهای پالتروژنی می تواند توجیه اقتصادی نیز داشته باشد. اگر می بینیم كه در كشوری همچون تركیه، بكارگیری بتن الیافی به جای روش های سنتی، مقرون به صرفه تر از كشور ماست، ریشه های آن را در سرمایه گذاری و تلاش سازمان یافته جهت اقتصادی نمودن استفاده از این تكنولوژی جدید می توان یافت. اما اگر ما از روی آوردن به فناوری جدید به علت ریسك سرمایه گذاری پرهیز كنیم، خواهیم دید كه تكنولوژی سنتی در غیاب بهره گیری از فن آوری نوین، رقم بسیار بالایی از سرمایه های ما را به هدر خواهد داد. بطور مثال، ریزدانه های تولید شده در كشور ما كه به روشهای قدیمی غیر استاندارد تولیــــد می شوند، باعث افزایش درصد سیمان به كار رفته در بنا می شوند و همین امر موجب ظهور ترك و ضایعات در بتن حاصل نیز می گردد.

منبع : http://www.archnoise.com/

۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

فضای سبز عمودی

پاتریک بلنک (Patrick Blanc) بزرگترین سازنده دیوارهای سبز است که در کارهایش مصالح سخت و بنایی در کنار طبیعت و پوشش گیاهی تلفیق شده و به صورت یک مجموعه واحد در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.
ساختار 3 لایه‌ای این دیوارها از لایه ای پی وی سی، نمد و قاب فلزی تشکیل شده که بدون نیاز به خاک بسیار سبک به صورت ایستاده و یا معلق می‌تواند عمل کند. وزن یک متر مربع این دیوار در حدود 30 کیلوگرم است. پوشش گیاهی آن منطبق با شرایط آب و هوایی و اقلیم هر منطقه انتخاب می‌گردد. در صورت استفاده از دیوار سبز در فضای داخلی نیاز به نور به صورت طبیعی و یا مصنوعی جهت رشد گیاه است. این دیوار به صورت عایق صوتی و حرارتی عمل کرده و هوا را نیز تصفیه می‌نماید. شبکه لوله‌ها به کمک شیرهای فراوان وظیفه آبرسانی را به عهده دارد که غالبا مواد معدنی مورد نیاز نیز به آن اضافه می‌شود.
شیوه خاص او همچون امضایی منحصر به فرد با کار بسیاری از معماران بزرگ گره خورده است.
جین نوول در موزه علم و تکنولوژی پاریس، نمای گالری لافایاته (Galeries Lafayette) در برلین، فضای داخلی موزه برنلی (Quai Branly museum) در پاریس از دیوارهای سبز بلنک استفاده کرده است.

درحاشیه :

استفاده از مطالب اين بلاگ با دادن لينك مستقیم مجاز مي باشد.